Dette site bruger cookies. Hvis du forsætter på sitet, så accepterer du dette. Hvis du ikke ønsker at acceptere cookies så tryk på følgende link. Accepter ikke cookies

Middelfart Kommune Logo

Styring og samspil med leverandør

Det betyder meget, at der er en fælles interesse i at opnå store energibesparelser, og at ESCO-leverandøren er med til at afhjælpe indkøringsproblemer i driftsfasen. Følgende punkter bør tages i betragtning i forbindelse med ESCO-samarbejdet:

  • Informationer om, hvad der foretages af forbedringer i bygningerne, er til tider mangelfulde. Her bør stilles krav til tegninger mv.
  • ESCO-leverandøren har sjældent interesse i at begrænse energiforbruget, før driftsfasen går i gang. Det kan betyde et højt energiforbrug i perioden op til driftsfasen, da energirenoveringen stadig kun er undervejs, og leverandøren ikke har økonomisk tilskyndelse til at gøre det færdigt.
  • Sikring af god kommunikation mellem ESCO-leverandør, kommune, driftsfolk i bygningerne, brugerne m.fl.
  • ESCO-leverandørens fleksibilitet i forhold til det politiske system. Kender leverandøren til politiske processer, og kan leverandøren tilpasse sig disse? Det er helt afgørende for tillid og samarbejde.
  • Hvordan håndteres det at leverandøren husker at gennemføre nye tiltag i garantiperioden, f.eks for at sikre at besparelser nås?

Samarbejdsmøder
Samarbejdet kan ligesom i projektgennemførselsfasen organiseres omkring samarbejdsmøder. Behovet for disse møder er størst, når der skal udvælges og gennemføres mange energirenoveringstiltag.

Der er også behov for løbende samarbejde i forhold til, om energibesparelserne lever op til garantien, hvilke tiltag leverandøren iværksætter, og hvordan det går med uddannelsen af teknisk personale. Der kan aftales "byggemøder" og leverandøren kan månedligt afrapportere, hvordan projektet forløber.

Sidst opdateret af Administrator
23. august 2013