Dette site bruger cookies. Hvis du forsætter på sitet, så accepterer du dette. Hvis du ikke ønsker at acceptere cookies så tryk på følgende link. Accepter ikke cookies

Middelfart Kommune Logo

Budgetstyringsmodel

Kommunerne har valgt forskellige generelle budgetstyringsmodeller - centrale eller decentrale, herunder også på bygnings- og energiområdet. De vil i forskellig udstrækning påvirke et ESCO-projekt.

  • Central model: Med en central budgetmodel, hvor investering, opnåede besparelser og garantier ses under ét, opnår man en forenklet administration og bedre kontrol, fordi gevinsterne tilfalder den fælles kommunekasse. Til gengæld vil der ikke være incitamenter til besparelser og ændret adfærd i de enkelte institutioner, der er med i ESCO-projektet.
  • Decentral model: En decentral budgetmodel giver en række administrative udfordringer i forhold til at hjemtage energibesparelsen. De skal dog afvejes mod de fordele, der ligger i, at institutionerne motiveres til at spare på energien.

Centralt niveau eller institutionsniveau
I nogle kommuner er udgifter til f.eks. indvendig vedligehold decentraliseret til institutionsniveau. I andre kommuner er udgifterne centraliseret i et kommunalt ejendomscenter. Også udgifter til energi ligger nogle steder på institutionsniveau og andre steder centralt.
Når finansieringen til energirenovering skal hentes gennem energibesparelserne, vil kommuner med decentrale budgetter få en opgave med at hente pengene tilbage til det centrale budget. Det kræver blandt andet et præcist overblik over, hvor meget den enkelte institution forventes at reducere sit forbrug.

Besparelser ud over garantien
Det skal også overvejes, hvordan eventuelle besparelser ud over garantien håndteres. Hvis de skal gå til institutionerne i en decentral budgetstyring, vil det være endnu en administrativ opgave. Hvis de beholdes centralt, forsvinder noget af incitamentet til besparelser i institutionerne.

Sidst opdateret af Administrator
12. juli 2013